BLOG: De voordelen van online magazines

Geplaatst op: Tue, 24/01/2017 - 14:00 Digitale magazines Nadine Otten

Steeds meer merken kiezen ervoor om online magazines uit te brengen. Het gaat hierbij vaak om een aanvulling op of vervanging van het papieren magazine. Waarom zou je als merk een online magazine uit moeten brengen? Wij geven je 12 redenen.

1. Groot bereik
Met een online magazine kun je een groter publiek bereiken dan met een papieren magazine. Een online magazine kun je eenvoudig via verschillende kanalen onder een grote doelgroep verspreiden. Denk bijvoorbeeld aan e-mail, social media, QR-codes en je website. Dit zorgt er op zijn beurt voor dat lezers het magazine weer gemakkelijk kunnen verspreiden, waardoor je mogelijk een nog groter bereik krijgt dan je in eerste instantie voor ogen had.

2. Hergebruik
Een online magazine kan gemakkelijk hergebruiken, terwijl een papieren magazine maar één keer onder de aandacht komt. Zo verstuur je bijvoorbeeld een tweede e-mail naar degenen die de eerste e-mail niet hebben geopend of maak je in een andere mailing een directe verwijzing naar één van de onderwerpen in het magazine.

3. Meetbaar
Bij een online magazine kun je gemakkelijk de statistieken inzien. Zo kun je meten hoeveel mensen je magazine hebben gelezen, wat ze hebben gelezen en hoe lang ze dit hebben gelezen. Op deze manier weet je welke informatie aansluit bij de behoefte van je lezer. En nog belangrijker: of het magazine heeft opgeleverd wat je ervan verwachtte.  

4. Goedkoper
Het is goedkoper om een online magazine te maken dan een papieren magazine. Je bespaart bij een online magazine namelijk zowel op de productiekosten als op de portokosten. Dit brengt ons direct bij het volgende punt.

5. Duurzaam
Door een online magazine te publiceren in plaats van een papieren magazine, worden er minder resources aangesproken. Je gebruikt geen papier, geen inkt én geen brandstoffen voor de distributie.

6. Interactie
Interactieve content is een creatieve manier om je boodschap over te brengen. Door interactie toe te voegen aan een online magazine, kun je inspelen op de beleving van de lezer. Interactie heb je pas als lezers iets kunnen doen of in contact kunnen komen met anderen. Een interactief magazine levert meer en langer aandacht op voor je product of dienst. Denk bij interactie bijvoorbeeld aan links, video’s, een quiz of feedbackformulier.

7. Visueel ingesteld
Bij een online magazine gaat het vooral om een beeldverhaal waarbij tekst, beeld, video en audio samenkomen. Ook hier geldt dat je op deze manier beter kunt inspelen op de beleving van de lezer dan wanneer je hoofdzakelijk gebruikmaakt van tekst.

8. Personaliseren
Iedereen is gevoelig voor persoonlijke aandacht. Als je persoonlijk wordt aangesproken in een magazine, zal je eerder klikken of doorlezen. Zo bleek in het hardloopmagazine van de CPC-loop in Rotterdam dat met personalisatie het magazine bezoek maar liefst 22 procent langer was dan zonder personalisatie.

9. Veelzijdig
Een online magazine is voor eindeloos veel mogelijkheden inzetbaar. Denk bijvoorbeeld aan een periodiek magazine, jaarverslag, personeelsblad, teasermagazine voor upsell naar een printuitgave, brochure, inspiratiemagazine voor klanten, e-learning, eventverslag of huisstijlhandboek.

10. Korte productietijd
Je kunt gemakkelijk en snel een online magazine ontwikkelen en het direct voor iedereen beschikbaar maken. Op deze manier ben je dus super actueel. Daarnaast kun je informatie real time aanpassen en updaten.

11. Bouw aan je klantenbestand
Door online magazines in te zetten, bouw je aan je klantenbestand. Zo kun je e-mailadressen verzamelen, creëer je volgers op je Twitteraccount en genereer je likes op je Facebookaccount. Kanalen waar je op je beurt weer informatie kunt verspreiden.

12. Divers aanbod voor adverteerders
Online magazines brengen nieuwe verdienmodellen met zich mee. Zo kun je net als bij print jouw klant laten adverteren in je online magazine. Een online magazine is voor adverteerders een mooie manier om direct leads te genereren. Bovendien heeft de adverteerder inzicht in de resultaten van een advertentie.

Interesse in online magazines? Lees ook:

> Verdienmodellen voor je online magazine
> Adverteren in online magazines
> Praktijkcase: bereik een andere doelgroep met een online magazine